Odla dina positiva känslor!

Kort Vilken glädje! © Kreativ Insikt.Om det nu är så bra för kroppen med positiva känslor, hur gör man då för att öka mängden positiva känslor* i vardagen? Här är några knep, som gör att du tränar upp dig i att uppmärksamma och förstärka dina positiva känslor (det finns många fler, utmana dig själv i att hitta på nya hela tiden!).

– Spara lyckliga ögonblick. Stanna upp en stund då och då när du till exempel säger godmorgon till dina barn, ser en rolig film med en vän eller njuter av en bukett blommor. ”Fotografera” och spara mentalt bilder av lycka i en inre bank som du kan ta fram då och då och njuta av.

– Skriv lyckodagbok. Välj en fin anteckningsbok som du varje kväll skriver ner tre saker i som du har funnit glädje eller rent av lycka i under dagen som gått. Det kan vara vad som helst, litet som stort! Det handlar om att träna upp förmågan att notera allt som är bra, att träna din lyckomuskel. Depressionsforskning visar att den här övningen faktiskt skapar nya tankespår i hjärnan, vilket gör att du lättare känner lycka och därmed ökar ditt allmänna välbefinnande i livet.

– Öva upp din tacksamhet. Att känna tacksamhet liknar att känna lycka, men det lägger till en aspekt: Det förutsätter att det finns en relation, någon eller något att vara tacksam emot. Det i sin tur gör att vi känner oss mindre ensamma. Öva upp din tacksamhet genom att meditera över tacksamhet och vad du är tacksam för, skriva ett brev där du berättar vad du är tacksam för, påminna dig själv dagligen om saker som du känner tacksamhet inför, till exempel med hjälp av en Tacksamhetsdagbok, där du varje kväll skriver tre meningar som börjar med Tack för … eller med morgonpeppingkorten Tack. Forskning har visat att efter bara fem minuters tacksamhet lugnar sig vårt nervsystem och kroppen slappnar av. 

– Se fram emot saker. När du tänker på en dröm eller på något roligt du ska eller vill göra i framtiden frigörs dopamin, hjärnans glädjemolekyl, som får oss att må bra och känna tillfredsställelse. Att visualisera dina drömmar och din framtid hjälper dig alltså att uppleva mer lycka. Om du njuter riktigt ordentligt i förväg, så får du ju dessutom dubbel glädje när det sedan också inträffar!

– Fokusera på det som är bra. Om du ofta upplever brist kommer du också att uppleva mer negativa känslor i livet. Och det finns alltid något att sakna! Först är det kanske utbildning, sedan jobb, sedan framgång, sedan fritid … Det tar aldrig slut. Du kan lika gärna istället fokusera på det som du redan har och det som är bra. När du gör det tränar du samtidigt upp din förmåga att känna lycka. Observera att du själv medvetet behöver ändra dina tankar. När brist-tanken kommer behöver du aktivt skjuta undan den och medvetet ersätta den med en tänk-på-allt-som-är-bra-tanke!

– Skratta och ha roligt! När vi skrattar sjunker nivåerna av stresshormon i kroppen, endorfiner frigörs, immunsystemet stärks, vi blir friskare och lever längre. Träna medvetet upp dina skrattmuskler! Sök upp roliga böcker, filmer, miljöer och människor. Och mer roligt i ditt liv drar till sig ännu mer roligt …

– Önska andra människor gott. Att känna medkänsla är något som vi människor mår bra av. Det här är en enkel meditation som leder till ökad medkänsla och därmed lyckokänsla i livet: Sätt eller lägg dig och slappna av i hela kroppen. Börja med att tänka på en person som du älskar. Se honom eller henne för din inre blick och tänk Jag önskar dig allt gott och att du ska må bra under några minuter. Flytta sedan fokus till dig själv och tänk Jag önskar mig själv allt gott och att jag ska må bra. Sedan tänker du i tur och ordning på en person som du inte känner så väl och en person som du har lite svårt för och tänk Jag önskar dig allt gott och att du ska må bra i några minuter vardera. Till slut tänker du på alla de är här personerna samtidigt, Jag önskar er alla allt gott och att ni ska må bra. Allra sist utökar du din önskan till alla människor omkring dig och kanske till och med på hela jorden. Lägg märke till hur bra du mår, i kropp och själ, och ta med dig den känslan ut i livet.

Jag önskar dig allt gott, från hjärtat – och en riktigt skön påskhelg!

* Jag använder uttrycket “positiva” respektive “negativa” känslor för att visa på energinivån i känslan, inte för att döma dem som bra eller dåliga. En så kallad negativ känsla, till exempel ilska eller frustration, kan ha ett mycket viktigt budskap till dig som gör den värdefull. Samtidigt har den låg energi, så det bästa är att försöka lämna den så snart du har förstått budskapet, och istället försöka höja din energi genom en mer positiv känsla med högre energinivå. För du mår bra av att ha så många positiva känslor som möjligt.

15 thoughts on “Odla dina positiva känslor!

  1. Alltså dina texter är helt underbara, jag lägger in delar eller hela texter, och referenserna går självklart tillbaks till dej med or och ibland också länk, jag brukar alltid läsa och ta tid att gör de saker du ber mej oss att göra. Underbart, jag ser alltid fram emot en ny text. De får mej att tänka till att bli den där jag vill vara!

    //Ann-Marie

    • Tack, Ann-Marie, vad fint skrivet! Självklart får du referera till mina texter, jag blir bara glad om de sprids vidare. Gott att höra att du känner att det ger dig något. Varm kram, Carolina

  2. Å min Fina vän tog tacksamt emot din kärlek(hon övar på det,men jag slutar aldrig överrösa,pränta in,krama in hur älskad hon är..hon börjar tro på mej ,å det är lycka!)
    å hon sänder varmt tack å kärlek tillbaka!
    fantastiskt det hära,massa kärlek.å jag får liksom stå mitt i allt detta.
    Lyllo mej!

    Hoppas du har/haft en fin påsk,
    å att om du agerade påskhare passade på att njuta förmånerna av det jobbet,
    skrev om litta tips igår.hihi,

    Imorrn ännu en RödDag ,
    de svåraste dagarna,men oxå de man får chans att bestämma sej för att göra fantastiska!
    Imorrn har jag beställt Sol,…dansat(jag har det rätta knycket i höft-svingen) soldansen,
    “vill man att det ska vara annorlunda måste man göra annorlunda”

    Njut resten av påsken
    Massa kärlek
    Lina

    • Vad roligt att höra, Lina! Jag fortsätter på kärleks-tema den här veckan, så det passar ju bra.
      Solen har infunnit sig, i alla fall här hos mig, så jag hoppas att du får en härlig dag!
      Kram,
      Carolina

  3. Vilken fin sammanfattning av möjligheter att ge sig själv må-bra-känslor. Det roliga är att jag tänkte göra ett inlägg i min blogg på samma tema just idag. 🙂 Men så fint du skriver, jag håller med om att en pdf skulle inte vara fel för att sätta i synhåll hemma. Kram och ha en superskön påsk. kram

    • Ibland är sammanträffanden bara att man känner samma sak samtidigt, eftersom det existerar “därute”, det som vi “hämtar in” som idéer och tankar och känslor. Så var det nog för oss idag! 🙂 Kram och glad påsk! Carolina

  4. Igår var en sån dag,med allt detta…..helt ljuvligt att gråta å le,skratta,jubla av tacksamhet för att en vän ääääääääääntligen ska få hjälp att må bra.Har sällan varit så otroligt tacksam,å då e jag tacksam jämt å för minsta lilla…som för mej att största stora.
    Ler än.

    Å nu,
    tacksam för allt du ger
    Du behövs

Kommentera gärna!