När peppa vännen och när låta vara?

Kom till ro, vila en stund, låt nya krafter födas. Foto: Anja Callius. © Kreativ Insikt.Det är bara att erkänna, vissa dagar känner man sig ynklig. Vad gör jag här, liksom? Har allt någon mening? Är jag till någon nytta alls? Dagen känns mörkare och tyngre än vanligt och ljuset som brukar kunna lysa upp ens dag är nästan bara ett ledljus, om alls det.

Att i det läget höra någon säga: Men du, ta och ryck upp dig! Var inte så negativ! Tänk positivt! hjälper inte mycket, eller hur? Det går ju inte att ta in, eftersom jag just då är på en helt annan energinivå, en mycket lägre energinivå, som inte matchar ”positivt tänkande”. Just nu, just här i detta ögonblick, när livet är så grått – låt mig bara vara. Ge mig bara kärlek, kärlek, kärlek så att jag långsamt kan klättra upp på stegen och nå den högre energin, där det alls är lönt att försöka vända sina tankar och känslor.

Missförstå mig rätt här. Jag är en vän av att tänka positivt, det har vänt hela mitt liv till det bättre, till det Mycket Bättre. Det gäller bara att börja träna på det vid rätt tillfälle. Rätt tillfälle kanske inte är när man är nere, då är det ju som allra svårast eftersom man är allra längst ifrån en positiv tanke. Men det är oftast då man får höra det mest från sin omgivning, att man ska rycka upp sig!

Att kräva att någon ska börja träna på positivt tänkande mitt i en svacka, en dalgång i livets berg- och dalbana, är som att be någon att lära sig mun-mot-mun-metoden när man just har dragit upp en person från en drunkningsolycka. Nej, det är något man ska lära sig innan situationen är akut, för att ha någon nytta av det.

Det är alltså när jag redan mår bra, eller åtminstone okej, som jag ska börja träna på det här. Att i varje situation försöka att se den ljusa sidan av saken, söka det bästa i de jag möter, uppskatta mina egna positiva egenskaper, se utmaningen i det som kan upplevas som problem och möjligheterna där andra undrar vem som släckte ljuset. Har jag bara tränat detta när jag mår bra, så blir det så mycket lättare och går så mycket snabbare att vända situationen när jag väl råkar ut för något tråkigt.

Själv har jag tränat mitt positiva tänkande i många år. Under senare tid när det har hänt mig något negativt har jag upptäckt att jag nästan inte kan vara kvar i den negativa känslan någon längre tid, jag liksom dras upp igen, för det är numera mitt normalläge. Något som förr i tiden hade fått mig ur balans under en längre tid, fått mig att se med bekymmer och oro på framtiden och undra varför jag utsatts för det här, vänder – efter den inledande chocken och/eller sorgen, som är naturlig när man möter en så kallad motgång – på kanske bara några minuter, timmar eller högst någon dag.

Detta beror antagligen på att jag vet, eftersom jag har tränat så mycket på att se det, att allt som händer, oavsett hur negativt jag upplever det nu, kan vändas till något positivt längre fram, som jag ännu inte vet om. Eller så här: Allt som händer mig är upplevelser som jag lär mig något av, händelsen i sig är egentligen varken negativ eller positiv, det är hur jag handskas med det som händer som avgör hur det ska påverka mitt liv. Dessutom vet jag hur bra det känns att vara på den högre positiva energinivå som jag är van vid, så jag vill helt enkelt inte stanna kvar i den negativa känslan för länge.

Knepet är alltså att träna när du mår bra, eller åtminstone inte för dåligt. Då får omgivningen gärna påminna och peppa! Då kan du ta emot det.

Och när du är hängig, låt dig själv vara det i fred, utan käcka tillrop och krav på att rycka upp dig (och be dina vänner om detsamma!). Då är det inte pekpinnedags – i svackan gäller bara kärlek och kramar. I den kärleken hjälper vi omkring dig bäst att få ny energi och hitta tillbaka till dina egna lösningar, de som funkar bäst för dig. För den kraften har du i dig, oavsett hur nere du för ögonblicket känner dig. När det sedan är dags att vända uppåt igen kommer du automatiskt att hitta tillbaka till dina positiva tankar och känslor. Respektera att det kan ta olika lång tid för olika människor.

Så hejda dina käcka tillrop och förslag på lösningar nästa gång vännen är nere. Han eller hon behöver förmodligen bara en kram och lite tillit.

Önskar dig allt gott!

4 thoughts on “När peppa vännen och när låta vara?

  1. Hej,
    Jag håller fullständigt med dig. När jag får höra fraser som “ryck upp dig” blir jag så ledsen. Det är verkligen inte det man behöver när man redan är nere. Men att träna sig att vara mer positiv är svårt och det gäller att komma ihåg det när man har bra dagar.
    // Vänliga hälsningar, Mia

    • Precis så, Mia, det är därför jag påminner! När man mår bra är det ju lätt att göra ingenting och tro att det ska fortsätta så. Men det är då det är bra att börja, att förstärka det som är bra ännu mera och verkligen njuta av det som får en må gott. Lycka till! Med värme, Carolina

  2. Lika bra skrivet som alltid! Din blogg har blivit ett bra depåstopp om dagarna. Jag kollar mail, läser mina vänners bloggar och läser dina solstrålar till ord, Carolina. Just det du skriver om idag är bra att reflektera över. Jag är inte mottaglig för käcka tillrop när spiralen går ner. Då vill jag bara ha en kram eller en kopp kaffe tillsammans med någon jag tycker om.
    Önskar dig en fin dag i solskenet!
    Kram från Sandra nere i ett blåsigt Skåne.

    • Tack så mycket, Sandra, vad roligt att höra! Önskar också dig en härlig dag, solen skiner och värmer stiger, det är ljuvligt. 🙂 Kram, Carolina

Kommentera gärna!