När känslor blir vanor

Kort Strålande! ur kollektion Energi. © Kreativ Insikt.I min värld finns det dels känslor som vi ska lyssna till och agera på – och dels finns det känslor som mer är vanor, ofta dåliga vanor, som vi istället ska försöka undvika att lyssna på.

Känslor som vi ska lyssna på är de som talar om för oss vad vi älskar, och de som talar om för oss när vi ska lämna något eller säga ifrån. Det är “stå upp för dig själv-känslor”, som talar om vad som är du. Vi reagerar på dem genom att antingen fortsätta med det vi gör, för att vi mår bra av det, eller säga ifrån eller lämna det, som vi inte mår bra av.

Den andra sortens känslor är sådana vi har blivit vana att ha, till exempel från uppväxten. Hade du det helt okej i din barndom, men inte superbra? Inte så superbra som du skulle vilja ha det idag, om du fick önska (och det får du)? Det gäller många av oss. Är du en av dem, så kan du lära dig att känna igen de här vane-känslorna och sluta lyssna på dem, eller ännu hellre – agera medvetet för att höja dem till mer positiva känslor, som du kommer att må bättre av.

För om vi är vana vid att må helt okej, så där, ganska bra – men inte mer, då kommer vi aldrig att, i genomsnitt, må bättre än så, om vi inte aktivt tränar på att sluta lyssna på de här vanekänslorna. Då kommer vi att fortsätta att må helt okej, så där, ganska bra, för det är det vi är vana vid, och automatiskt landar i, om vi inte är uppmärksamma. (Och det behöver inte vara något fel i det, men nu pratar jag med dig som känner att du vill något mer med livet.)

Jämför t ex med studier som visar att vi ett år efter en lotterivinst har samma lyckonivå som vi hade före vinsten, oavsett vilken nivå den låg på – mådde vi bra innan, mår vi bra efter, mådde vi inte bra innan, mår vi heller inte bra efter vinsten. Yttre faktorer påverkar inte vår lyckonivå så mycket som vi kanske tror. Det är vi själva, inom oss, som påverkar hur vi mår och tänker må resten av livet.

Utmana vanekänslorna!
Att utmana de här vanekänslorna innebär att medvetet börja tänka andra tankar, som ändrar våra känslor (för känslor påverkas av våra tankar), och medvetet börja göra saker som vi gillar för att höja vår energi (för aktiviteter kan också höja vår energi och därmed ändra våra känslor).

Till exempel kanske du vaknar på morgonen och känner dig lite så där lagom halvlåg eller halvbra eller, ja, du vet, lite trött helt enkelt (men utan att egentligen ha någon särskild orsak). Om du lyssnade på den känslan och därmed förstärkte den kanske du skulle gå och lägga dig igen och bli ännu tröttare när du vaknade nästa gång, eller bli grinig och tycka att “Vaf … får jag aldrig vakna pigg och glad?” och låta det gå ut över både dig själv och andra.

Om du istället tog ansvar för dina vanekänslor, identifierar du känslan med ett Ja, det här är så jag brukar känna när jag vaknar, men jag tänker inte låta det styra mig. Istället börjar du medvetet att tänka på allt som är bra i ditt liv, allt som du älskar och allt som du är tacksam för. Du har tak över huvudet, du har människor som älskar dig, du får mat att äta, ganska god mat, faktiskt, större delen av din kropp är frisk och stark, och så vidare. Det finns alltid någonting att vara tacksam för. Du kanske väljer att gå en promenad för att få igång kroppen, eller lyssna på någon musik som du brukar bli glad av, ringa en god vän eller se en rolig film.

Skaffa nya vanekänslor – och upptäck dina äkta känslor
När du medvetet fokuserar på det som är bra i ditt liv, det du älskar och är tacksam för, börjar du, utan att du behöver göra någonting annat, genast att må bättre. Du har därmed tagit ansvar och höjt din egen energi, struntat i dina vanekänslor, och påbörjat resan mot att skaffa nya vanekänslor – mer positiva sådana, som kommer att hjälpa dig att må ännu bättre i framtiden. För om du tränar på det här kommer du så småningom vakna varje morgon och känna att du mår bättre än förut, för du har tränat in en ny vana.

(Att vi sedan också får lättare att identifiera de där “äkta” känslorna, de som kommer med budskap från vårt inre, när vi tränar på att lägga märke till våra vanekänslor, ja, det är ju bara en bonus.)

För när vi själva mår riktigt bra, då är vi också till allra störst glädje för både oss själva och resten av världen. Och vi har mer makt över hur vi mår än vi oftast tror, det är min personliga erfarenhet.

Önskar dig allt gott och många nya, goda vanor.
Carolina

2 thoughts on “När känslor blir vanor

  1. Det är så spännande det du skriver, ang lottovinsten. Det är ju verkligen så att om man inte hittat sin inre glädje, sitt inre lugn och sin inre sanning, blir man väldigt lättpåverkad av allt omkring en. Det blir en väldigt instabil grund att stå på – man måste verkligen lära sig att kunna stå stabilt vad som än händer omkring en. Man växer enormt som människa när man märker att ens grundstomme inte ändras på grund av utomstående saker. Man känner sig så stark, ansvarsfull och modig:)
    Vissa dagar märker jag dock tydligt att det är svårare att hitta den grundstommen … Då affirmerar jag för glatta livet och sträcker lite extra på mig – “Jag är bra som jag är, på alla sätt” – fake it until you make it 😉

    Ha en jättefin dag,

    Kram L

    • Visst är det så, Lina, och du har kommit långt som har insett det! Trygghet, kärlek, lycka – allt kommer inifrån oss själva och aldrig utifrån (annat än möjligen i korta stunder, men det går alltid över). Önskar dig allt gott med denna härliga insikt! ♥ Carolina

Kommentera gärna!