Komihåg-lista för dig som attackerar livet

Kort Önskar dig frid & glädje. Foto: Anja Callius. © Kreativ Insikt ABNär man jobbar med det skapande medvetandet – att vi själva skapar våra liv genom vilken energinivå vi skickar ut och därmed också får tillbaka – är det extra viktigt att ha strategier för att handskas med återkommande ilska, aggression och negativitet, så att vi inte fastnar i det utan kan hejda oss och vända situationen till något bättre.

Missförstå mig rätt här! En negativ känsla som kommer inifrån oss (och alltså inte från en negativ tanke, som vårt intellekt hittat på) har ett viktigt budskap till oss: Att vi behöver ändra på något. Den ska inte negligeras, utan lyssnas på. (Men sedan, när vi har tagit emot budskapet, ska vi försöka släppa den negativa känslan så snabbt som möjligt, och istället försöka hitta en positiv känsla.)

Alla andra negativa känslor, som aggression, ilska, frustration, irritation och så vidare, behöver vi arbeta på att försöka vända och släppa. Den som har stora problem med det här kan det behöva terapi eller annan professionell hjälp. Men mycket kan vi göra själva i vardagen, bara genom att bli medvetna om hur mycket vi faktiskt kan styra över själva vad gäller känslor och attityder. Det är du som bestämmer!

Här är en liten lista över alternativa strategier i en negativ situation, när du känner att du blir arg eller negativ i onödan:

– Häll kärlek över situationen eller den andra personen.
– Be om hjälp.
– Tacka för att en lösning är på väg.
– Försök att slappna av i kroppen.
– Tänk att du hämtar ner ljus från himlen och duschar dig själv och situationen med.
– Andas, långa djupa andetag, ända ner i magen, långsamt.
– Återhämta medvetandet till nuet, här och nu – vad ser du framför ögonen, vad känner du, vad hör du, vad doftar det omkring dig? Stanna kvar i nuet tills du har lugnat ner dig.
– Vänd på tanken – tänk om det är precis tvärtom?
– Skicka kärlek till dig själv.
– Skicka kärlek till de andra som är inblandade.
– Försök att sätta dig in i den andra personens situation, hur ser han eller hon på det som hänt eller händer?
– Räkna till 100, långsamt. Eller ännu hellre, från 100 till 1!
– Lämna platsen och börja göra något helt annat och gå upp helt i det.
– Tänk på något som du gillar, något du tycker är roligt, någon som du älskar.
– Sätt på en favoritlåt som du brukar bli glad av.
– Gå ut och spring eller ta en långpromenad.
– Ring någon som du på förhand har bestämt att du ska ringa när du hamnat här, be om hjälp att lugna ner dig. Be honom eller henne att säga något kodord som ni kommit överens om ska lugna ner dig.
– Försök att komma på något som du känner dig tacksam för, gör en lista för dig själv med saker som du uppskattar.
– Sätt på en rolig film, så att du börjar skratta, läs en rolig bok eller be någon berätta en rolig historia.

Det finns säkert många fler sätt att vända en negativ eller aggressiv attityd eller känsla, fortsätt gärna att göra din egen lista! Och du, ha tålamod med dig själv, det går inte över en natt, det handlar om att träna och träna och träna. Fortsätt att hälla kärlek över dig själv även när du mår bra, för du är verkligen värd det!

Önskar dig allt gott!

4 thoughts on “Komihåg-lista för dig som attackerar livet

  1. Hej
    Jag hittade din blogg idag och vad jag blev glad. Jag är sjukskriven för utbrändhet och jag håller på att forma min nya väg i livet. Jag söker i mitt inre och jag kan skönja vad jag vill och drömmer om men inte tydligt ännu. Det var inspirerande att läsa dina inlägg och jag känner att jag är på väg…. Jag kommer följa dina inlägg och fortsätta andas, medvetet närvara i nuet, tycka om mig själv, känna tillit och vara öppen … då vet jag att drömmen kommer komma till mig också. Kram på dig.

    • Hej Marie-Louise,
      Tack och vad glad jag blir att höra att du är på väg. Bara att du har börjat ställa frågorna och vet att du själv har svaren inom dig är så skönt att höra. Du kommer att hitta rätt, och jag hör att du redan vet det, även om du ännu inte ser vägen helt klart framför dig (och kom ihåg att du sällan får se he HELA vägen, utan oftast bara ett litet trappsteg, en liten sväng i taget – men det är bara att haka på, ta det steget, runda den svängen och lita på att resten följer senare). Underbart. Önskar dig all glädje! Kram, Carolina

Kommentera gärna!