Kickstarta 2015 på ett riktigt kärleksfullt & effektfullt sätt!

Carolina GårdheimNu är det den här härliga tiden på året igen, som jag älskar, när jag får sätta mig ner och summera förra året och sätta upp nya visioner för nästa år. Brukar du också göra det?

Jag älskar hur många lärdomar jag kan dra när jag ser tillbaka, att känna stolthet över det jag åstadkommit, hur skönt det är att släppa det som inte blev som jag tänkt, och istället ta nya tag inför nästa år, med känslan av att allt är möjligt.

Så här kommer jag göra – kanske det kan bli en inspiration för dig också? Annars gör du precis som det passar dig bäst, förstås!

Summera det vackra året 2014!

Jag börjar med att se tillbaka på året som varit genom att svara på följande frågor:

  • Vilka är mina största lärdomar och insikter från 2014?
  • Vilka drömmar och mål har jag uppnått det här året?
  • Vad var allra bäst med 2014?
  • Vad var sämst?
  • Vad för roliga saker har jag gjort?
  • Vad har jag lärt mig/utvecklats inom?
  • Vad känner jag mig stolt över?
  • Vad känner jag att jag vill släppa från det här året?
  • Vad är jag tacksam för med 2014? (Här försöker jag att göra en så lång lista jag bara kan, och fortsätta även när jag tror att jag inte kan komma på mer! Den kan jag har att gå tillbaka till senare, om jag behöver fylla på eller höja min energi.)

Kalender Mitt år 2014 - mål och drömmarFör att kunna svara på frågorna, tar jag fram min kalender från det här året, Mitt år 2014, och ser över de drömmar, mål och visioner som jag skrev ner för ett år sedan (och under året har utvecklat och förändrat), samt den planering jag gjorde och hur den har fungerat – eller inte fungerat, och vad jag i så fall behöver förbättra till nästa år.

Jag älskar både att kunna pricka av drömmar som jag uppnått – och se att jag har drömmar kvar att se fram emot!

DKalender Mitt år 2014 - planeringet är också roligt att titta igenom hela året, för det är så lätt att glömma allt roligt annars!

Själv passar jag på att anteckna datum och aktiviteter som jag sedan kommer att lägga in i årets fotoalbum (jag gör ett album för varje år från en fotoalbums-tjänst på nätet – det är ett toppenhärligt minne att ha och bläddra i istället för att låta alla bilder ligga kvar i datorn). Men det är jag det, annars går det utmärkt att bara notera allt som hänt under året, roligt eller mindre roligt, för att utvärdera och ta lärdom.

Kalender Mitt år 2014 - veckaEn bra sak med att titta igenom vecka för vecka i kalendern är också att det är lättare att fokusera på allt som jag faktiskt har gjort och klappa mig själv på axeln för det, istället för allt det jag inte hann med, vilket annars lätt blir fallet när jag bara tänker på året som gick. I kalendern har jag ju bockat av allt jag har åstadkommit och allt som verkligen hände (jag kör tipex på allt som inte blev av – är annars duktig på att hela tiden vilja mer än vad som faktiskt är möjligt).

När jag har gått igenom allt och känner mig klar med 2014 gör jag en liten ceremoni, där jag tänder ett ljus och tänker eller säger högt för mig själv:

  • Tack för allt jag har upplevt, all kärlek jag mött och allt jag har lärt mig.
  • Jag släpper nu allt som inte längre tjänar mig.
  • Jag är ljuset och glädjen, allt är bra och precis som det ska vara.
  • Nu öppnar jag upp för de magiska möjligheter som ligger framför mig.

Sedan är jag redo att ta nästa steg:

Förbered det magiska året 2015!

I den här stämningen, med ögonen öppna för möjligheter, vänder jag blicken mot nästa år, och besvarar följande frågor:

  • Hur vill jag må 2015? Hur vill jag känna mig? Här kan jag först beskriva med många ord hur jag vill må, och sedan känna in ca 1-3 ord som är de allra viktigaste, som jag vill fokusera på att känna det här året. De orden skriver jag upp på en fin lapp och sätter upp på väggen vid min arbetsplats eller i badrummet eller någonstans där jag ser dem varje dag.
  • Vad behöver jag göra och vara för att kunna må så?
  • Vilka nya vanor skulle kunna hjälpa mig? Vad skulle jag behöva sluta med (för om jag ska börja med något nytt måste jag sluta med något annat för att få plats med det nya)? Varje dag? Varje vecka/månad/kvartal/vid särskilda tidpunkter?
  • Vad vill jag uppleva/göra/uppnå detta år? Här gör jag en lista på så många punkter jag kan. Den här listan går jag tillbaka till flera gånger under året och prickar av och lägger till grejer på. Det är roligt!
  • Vad känner jag mig kallad att göra det här året?
  • Vilka mål och visioner vill jag sätta upp för året, som kommer att inspirera mig och hjälpa mig att må så som jag vill må detta år, och fortsätta följa mitt syfte?
  • Hur kan jag ta hand om mig själv på bästa sätt under året? Vilka må bra-rutiner och stödsystem kan jag förbättra ytterligare, så att jag får full energi att uträtta det som jag vill det här året?

Kalender Mitt år 2015 - planeringHär tar jag fram min nya kalender, Mitt år 2015, och skriver in de drömmar, mål och visioner jag kommer fram till, och de affirmationer och motton som kommer att hjälpa mig att uppnå dem. (I min kalender finns utrymme i kalendern att göra detta, men det kan du ju självklart annars göra i en anteckningsbok eller i ett dokument i datorn.)

Jag delar också upp större drömmar och mål i mindre delmål och skriver in på respektive kvartal, månad och veckor vad jag behöver göra för att uppnå dem.

Jag skriver också in mina må bra-rutiner och “ta hand om mig själv-tider”, för annars är det lätt att det inte blir av!

Sen tänder jag ett nytt ljus och ber om hjälp och stöd att uppnå det högsta bästa för mig själv och alla omkring mig under året.

Jag frågar vad som blir viktigt för mig att tänka på varje månad under nästa år, och drar 12 inspirations- eller affirmationskort, ett för varje månad, och skriver in i min kalender. Det är roligt att titta på under året och fascineras av över hur väl det brukar stämma!

Sen är jag redo för ett magiskt och kärleksfullt 2015!

Oavsett hur du gör, eller inte gör, din nyårsreflektion så önskar jag dig allt det bästa och allt du önskar, idag och för alltid!

Med kärlek,
Carolina

PS. Just nu har vi satt ner kalendern Mitt år 2015 till endast 149 kr (ordinarie pris 249 kr). Addera gärna vägg-/planeringskalendern Vårt magiska 2015 för hela familjen för endast 99 kr (ord 199 kr).

Här hittar du kalendrarna – passa på innan de tar slut! >

Carolina Gårdheim är grundare av Kreativ Insikt, författare och diplomerad coach. Anmäl dig till hennes nyhetsbrev på CarolinaGardheim.se för att få hjälp och inspiration att skapa ditt drömliv från hjärtat.

 

Nu startar vi en Ta’t lugnt-revolution – är du med?

Affirmationskort Ett harmoniskt liv: Återhämtning ger mig ny energiHej fantastiska du!

Hur är det, är du bra på att bara vara? Eller försöker du, som de flesta av oss, undvika det på alla tänkbara sätt?

Häromveckan hörde jag om ett vetenskapligt experiment där man lät deltagarna sitta och vänta på sin tur i ett väntrum. Det fanns inga tidningar, ingen tv och de hade fått lämna ifrån sig allt de haft med sig, som mobil och böcker. Ett ypperligt tillfälle, alltså, att spendera lite kvalitetstid med sig själv, skulle man kunna tro.

Men det fanns ju EN sak man kunde göra. Man kunde trycka på en knapp och få en stöt. Det gjorde ont.

Hur många tror du tryckte på knappen? Nästan alla! Många gjorde det flera gånger – ja, en man gav sig själv över 200 stötar på de fåtal minuter han satt där!

Vi ger alltså hellre oss själva smärta än sitter still och bara är!

Och ändå pratar vi hela tiden om att vi längtar efter att få “bara vara”, och att få mer tid för oss själva. Jag misstänker att om vi skulle få, säg, två timmar till per dygn, ja, inte skulle de användas till att bara vara – nej, då skulle vi ju få möjlighet att göra ännu mer!

Ett annat exempel: När Oprah hade Eckhart Tolle som gäst i sin TV-show för inte så länge sedan hade han bett att de skulle inleda programmet med att sitta tysta i 30 sekunder, vilket Oprah gick med på (mannen är ju ändå en av världens största förespråkare för att vara närvarande i nuet, känns ganska logiskt). Men löpsedlarna lät inte vänta på sig, journalisterna blev helt till sig: Oprah hade blivit galen, hon hade blivit hjärntvättad av en sekt, och beviset var att de satt tysta och gjorde ingenting i en halv minut!

Så rädda är vi tydligen för mellanrummen nuförtiden, för tystnaden.

Har du lagt märke till att det nästan alltid är ljud omkring oss när vi rör oss i offentliga miljöer? I butiker, gallerior, hissar, på konferensanläggningar, caféer, ja, till och med i parkeringshus och när vi plockar ihop våra saker och ska gå ut ur flygplanet! Det är som att tystnaden ska undvikas med alla medel.

Något av det jag minns tydligast från när jag var liten var hur jag kunde ligga på gräsmattan och stirra upp i himlen, eller på en brygga och lyssna på klucket av vatten, hur länge som helst. Jag kände någon slags kontakt med alltet, en skön känsla i min kropp av att vara en del av något stort. En trygg känsla.

Dessutom tänkte jag på allt möjligt, skapade hela världar i min fantasi och inte sällan ledde det till att jag kom på en hel del roliga idéer som jag utsatte min familj och vänner för. Men oavsett vad jag gjorde efter de där stunderna, så upplevde jag att stunderna i sig, mellanrummen, hade ett värde, ett ovärderligt värde, som jag alltså fortfarande minns och kan hämta kraft och energi ifrån.

Jag tror aldrig jag har sett mina barn ligga på gräsmattan och studera himlen. Det känns inte som något man gör idag. Eller? Brukar ni göra det? Jag gör det i alla fall inte längre. Däremot uppskattar jag verkligen en stund helt för mig själv i min meditationsstol eller en promenad på egen hand utmed vattnet. Det är mina andningshål idag.

Experimentet ovan och exemplet med Oprah kanske är extremer, men jag tror ändå inte det. Vi är verkligen misstänksamma mot att göra ingenting och vila idag.

Och jag tror inte det är något sammanträffande att var och varannan människa jag möter nuförtiden har gått in i väggen, ibland flera gånger.

Jag är inte någon som tycker att det var bättre förr. Tvärtom, vi har aldrig haft såna fantastiska möjligheter som vi har idag, och det sker just nu en enorm utveckling i människors medvetande som jag är tacksam över att få uppleva. Stora saker kommer att hända framöver.

Och det är nödvändigt, för just den här utvecklingen, det här enorma fokuset på att göra, göra, göra, tror jag inte är bra.

Vi är gjorda för att både arbeta och vila, både göra och vara, det är då vi mår som bäst. Att inte kunna vara stilla med sig själv i ett par minuter känns inte riktigt friskt. Se på naturen – vi är trots allt en del av naturen, skapade av samma byggstenar – där går allt i cykler av uppbyggnad och sedan återhämtning. Jag är övertygad om att vi också mår bäst av att följa den cykeln.

Och mycket riktigt sprider sig nu en “rörelse”, en slags medvetenhet om detta, över jorden.

Jag hör fler och fler berätta att de börjat vila mer och arbeta mindre – och att det givit otroliga resultat. Att de mår bättre, får mer gjort, tjänar mer pengar och upplever en större meningsfullhet.

Jag har själv upplevt en enorm energihöjning i mitt liv när jag för knappt två år sedan tog beslutet att vägra jobba kvällar eller helger (inte alltid så enkelt som egenföretagare, men jag kände att jag nått en gräns där jag inte längre hade roligt, och det är viktigt för mig – och, det är jag övertygad om, det är något som kunderna till slut märker och det är inte bra för verksamheten).

Till min förvåning gjorde det inte att företaget gick i konkurs, nej tvärtom, det ledde till ett enormt lyft av lust och glädje, starten av en ny, inspirerande verksamhet och till och med en ökning av inkomsterna.

Så jag tror på det här, och har vågat börja testa att ta det ett steg längre:

  • Jag läser inte mejl under de två första timmarna av dagen. Den tiden är ägnad åt mig och familjen, jag förbereder dagen, mediterar, äter bra och rör lite på mig.
  • Jag försöker (här har jag inte kommit hela vägen än, jobbar på det!) att inte kolla mejl på kvällarna, åtminstone inte de två sista timmarna innan sängdags.
  • Jag tar då och då en liten paus när jag jobbar och sätter mig i min meditationsfåtölj och bara andas. Ett par minuter bara, det ger mig ny energi.
  • Jag tar en timme lunch även om jag tycker att jag har mycket att göra.
  • Jag prioriterar att sova ordentligt, tar ibland sovmorgon mitt i veckan för att sova ut om jag känner att jag behöver.

Det här går ganska bra. Och det känns bra! Så jag tänker att det är dags att ta det till nästa nivå. Mitt nästa steg tänkte jag skulle bli:

  • Att börja varje morgon med att sitta stilla i 5-10 minuter utan att göra någonting, inte meditera, inte planera, bara sitta och vila. Om tankar dyker upp, bara säga Såja, allt kommer att bli bra, som till ett barn, och släppa dem. (Detta tips har jag fått från Martha Beck.)
  • Boka in en promenad utan att lyssna på något, prata med någon eller kolla mobilen fyrtio minuter i veckan.
  • Om jag har en jobbaktivitet på kvällen eller helgen (t ex en workshop eller en resa): ta motsvarande tid ledigt från jobbveckan (det har jag inte gjort förut).

Har du fler idéer på hur man kan få in mer vila och tystnad utan att gå i kloster utan fortfarande leva ett aktivt, skapande och skönt liv?

Jag är övertygad om att när vi börjar vara lite mer med oss själva kommer vi att bli bättre på att lyssna till oss själva, vilket kommer att ge oss information om vad vi mår bra av. Vilket i sin tur leder till att vi gör det som både vi och vår omgivning mår bäst av, om det så är att ta hand om oss själva, skapa något nytt, byta miljö, sprida mer kärlek, göra världen vackrare eller hjälpa någon annan eller något helt annat.

I början kanske du bara känner hur trött du är. Tillåt dig själv att vila! Tillåt dig själv – prioritera! – att sova. När vi sover helas vi. Och när du sedan har sovit och vilat ikapp dig själv, då kommer inspirationen.

För när vi vilar, när vi tar hand om oss själva, när vi prioriterar att må bra först – det är då inspirationen få plats och möjlighet att komma till oss och vi får de där fantastiska idéerna och den där härliga lusten att göra! 

Då är det inte “forcerat göra”, “måste- och borde-göra”, utan “inspirerat göra”, vi vill verkligen göra, det kommer inifrån.

Det är flow, det är gudabenådad inspiration och handling, och det gör gott på jorden.

Ta't lugnt- revolutionen har startat!Jag tycker vi startar Ta’t lugnt-revolution genom att föregå med goda exempel!

Vi slutar kämpa så förtvivlat och börjar istället med att vila en stund och sedan känna efter vad som är rätt väg att gå. Så mycket bättre beslut och så mycket mer inspirerad handling vi kommer att åstadkomma! Och så mycket bättre vi kommer att må.Vilket sprider sig som ringar på vattnet i världen …

Och så berättar vi om resultatet för varandra, så att vi inspirerar varandra att fortsätta och sprida Ta’t lugnt-revolutionen över jorden. Var uppmärksam – vad händer i ditt liv, när du tar det lite lugnare?

Skriv en rad på min Facebook-sida och berätta hur det går! Så peppar vi varandra!

Nej, nu ska jag ta en paus, tror jag … Är du med? 

Jag önskar dig mod att våga utmana vår crazy göra-kultur och vila fram mer äkta inspiration och göra-glädje som kommer inifrån! För det är både du och den här planeten förtjänt av.

Med kärlek,
Carolina

PS. Känner du någon mer som du tror skulle vilja vara med i Ta’t lugnt-revolutionen? Vidarebefordra gärna denna länk! Tack för att du finns!

Carolina Gårdheim är grundare av Kreativ Insikt, författare och diplomerad coach. Anmäl dig till hennes nyhetsbrev på CarolinaGardheim.se för att få hjälp och inspiration att skapa ditt drömliv från hjärtat.

 

Hur gör man för att bli positiv och glad när livet är skit?

Släpp och gå vidare - ur Inspirationskort Livskonstnär. Foto: Anja Callius.Hej fantastiska du!

Ja, frågan i rubriken fick jag på Facebook en dag. Och den är ju riktigt bra, eller hur? Jag tänkte att det kanske är fler som går och funderar på detta!

Så här kommer mitt svar (bidra gärna med ditt eget svar och bästa tips i kommentarerna!):

Livet går upp och ner och ibland är det som du säger mest “skit”. Mitt första rekommenderade steg är alltid att acceptera att livet inte alltid är på topp.

Det som är bra med att börja med att acceptera läget, oavsett hur det ser ut, är att vi då slutar kämpa emot.

Du vet ju att det du fokuserar på växer i ditt liv, eftersom du skapar ditt liv genom vad du lägger din energi på.

Och när du dagligen kämpar emot verkligheten, alltså det som är ditt liv just nu, t ex genom att prata om hur mycket skit du har i ditt liv, genom att vara arg på det som hänt, genom att älta osv, så lägger du massor av energi på det som du INTE vill ha mer av, eller hur?

Men när du accepterar att livet är så här JUST NU (inte för alltid, bara just nu!), så åker axlarna ner ett snäpp och du kan slappna av lite. Okej, så här ser mitt liv ut just nu. Jag accepterar det.

Från det här stället är det lättare att ta bra beslut. När du slutat vara i negativ frustration får du bättre överblick och kan lättare se vad nästa steg ska bli för att du ska kunna ta dig iväg från det här stället där du är just nu.

Härifrån är det enklare att bestämma sig för att istället för att fortsätta fokusera på allt som inte är bra, vända blicken mot det som ÄR bra. För det finns alltid saker som är bra. Saker som kanske försvinner i marginalen av vår uppmärksamhet när vi lägger större delen av den på allt som vi inte gillar.

Så börja med att fundera över vad som faktiskt är bra i ditt liv just nu.

Förmodligen har du tak över huvudet, kanske till och med ett trevligt hem, eller åtminstone ett helt okej hem? Jag gissar att du har mat på bordet, kanske till och med god mat. Du har säker någon eller några som älskar dig och uppskattar dig, och någon eller några som du själv uppskattar.

Kanske du har ett arbete, som ger dig en inkomst, kollegor och en möjlighet att utmana dig själv på något sätt. Och har du inget arbete, kanske du har något annat som du tycker om att göra, och kan göra då och då. Du kanske spelar spel, handarbetar, träffar kompisar, gillar att titta på film, dansa eller något helt annat.

Börja varje morgon med att skriva ner eller säga tio saker som du är tacksam över att de finns i ditt liv, och förklara också varför du är tacksam över dem.

Kanske det känns övermäktigt till en början, men prova. Efter ett tag kommer du att få mer och mer att vara tacksam över, för det är så det fungerar. Till slut kanske du inte kommer kunna sluta, för du har så mycket att tacka för!

Tacka ja till allt du vill ha mer av - ur Inspirationskort Livskonstnär. Foto: Anja Callius.Du kan se på livet som en butik där det du lägger tid och energi på är det som du ”beställer”, det som du tackar ja till, det som du vill och kommer att få mer av.

om du lägger mycket tid och energi på sådant som du inte tycker om – med dig själv, med livet, med allt som händer – så tolkar universum det som att du vill ha mer av det, och det kommer du också att få.

Det betyder i sin tur att om du vill förändra något – t ex försöka få mindre “skit” i livet – är det alltså det som du vill ha MER av som du ska lägga MER tid och energi på – det är det som du ska prata om, njuta av, glädjas åt, vara tacksam för, ägna tid åt. Strunta i allt som inte är som du vill ha det just nu – det kommer att ändras, när du ändrar på dig och din uppmärksamhet.

Det kan kräva lite fantasi, men det är värt det. Om du till exempel inte har ett jobb du gillar, sluta genast att tala illa om jobbet. Lyft istället fram de saker som är bra med jobbet. Höj din energi genom att skämta på jobbet eller spela bra musik som du blir glad av. Ge en present till din kollega, ta med fikabröd, var den som höjer energin. Samtidigt kan du visualisera ditt drömjobb och låtsas att du går till det varje morgon. Klä dig som du skulle klä dig om du gick till ditt drömjobb. Prata med dina vänner som om du redan hade det. Läs de böcker du skulle läsa om du hade ditt drömjobb. Och så vidare.

Till slut kommer antingen ditt nuvarande jobb att transformeras till något bättre, eller så kommer du att hitta ett annat jobb som passar bättre överens med den högre energi som du nu har jämfört med ditt jobb.

För din energi är det som drar till sig saker in i ditt liv och om du har hög energi kommer du att locka till dig mer högenergi-saker, som t ex ett roligare jobb. Men du måste börja göra förändringen inuti dig själv och i ditt agerande, annars kommer det inte att ske.

Det krävs alltså en medveten ansträngning för att sluta tänka på det som inte är som du vill ha det (särskilt om du har mycket i ditt liv som inte är som du vill), och istället ägna din uppmärksamhet åt det som du älskar, gillar, får energi av och tycker om.

Men det går, det är det viktiga.

Morgonfrågor för ett magiskt liv:  Vad engagerar mig?Mitt andra tips är att se till att göra mer av sådant du älskar – helst både på jobbet (om du jobbar) och hemma (och mindre av sådant som stjäl din energi).

Det leder dels till att du får mer energi och blir piggare och gladare – och dels till att du har mindre tid att klaga på allt som är fel. 🙂

Morgonfrågor för ett magiskt liv: Hur kan jag bidra idag?Slutligen är mitt bästa råd för att lyfta sig ur vilken grop som helst: Att göra något för någon annan!

Det finns inget annat som ger oss lika mycket endorfiner– kroppens eget lyckohormon – än när vi får hjälpa andra, göra andra glada, när vi får känna oss behövda och uppskattade. Vi blir faktiskt lyckligare av att ge än av att få, har forskarna visat. Ibland är det lätt att glömma bort …

Mitt recept ser alltså ut ungefär så här:

  • acceptera läget som det är just nu (släpp ner axlarna),
  • vänd fokus mot det du älskar och vill ha mer av,
  • hitta saker att vara tacksam för och
  • hjälp någon annan.

Kanske låter det för enkelt, men det fungerar, det vet jag av egen erfarenhet!

Och du – ge det lite tid, det är sällan så att all “skit” i livet transformeras på en dag när du ändrar ditt fokus. Men du kommer snabbt att märka att du börjar må bättre om du inte ger dig.

Önskar dig all lycka till!

Med kärlek,
Carolina

Carolina Gårdheim är grundare av Kreativ Insikt, författare och diplomerad coach. Anmäl dig till hennes nyhetsbrev på CarolinaGardheim.se för att få hjälp och inspiration att skapa ditt drömliv från hjärtat.